Groep 2

Juf Tineke staat op maandag tot en met donderdag voor groep 2.

Op vrijdag staat juf Anke voor de groep.

Schoolreis kleuters

Op schoolreis

Buiten regende het, binnen was het FEEST!!! Klimmen, klauteren, springen, bouwen, zelf of elkaar laten schrikken in het spookhuis. Genieten van patat en een ijsje. Het kon en gebeurde allemaal in Speelbos Joure.

Zaaien

Zaaien

Van een van de moeders hebben we zonnebloemzaadjes gekregen. De kinderen van groep 2 hebben voor de kinderen van groep 1/2 de zaadjes in potjes gedaan. Alle kinderen krijgen een potje mee naar huis. En op Schooltv hebben we naar een aflevering gekeken over zaadjes.

Workshop dans

Workshop dans

De kinderen werden verrast met een workshop dans. Ze zaten in een 'muziekdoosje' en elke keer als ze muziek hoorden mochten ze dansen, op de plaats of door het speellokaal. Dansen als clowns, prinsen en prinsessen, robots, trommelaars, pianisten, brandweermannen. En poseren voor een foto.

Miks

Thema gezondheid afgesloten

Als afsluiting van het thema gezondheid heeft groep 1/2 een spelletjescircuit gehad, verzorgd door studenten van MIKS Welzijn uit Joure. Er werd begonnen met een waterdans en daarna verschillende spelletjes met en zonder water.

Huisarts op bezoek

Huisarts op bezoek

Ook de huisarts kwam op bezoek in de klas, samen met een moeder als patiënt. De kinderen konden zo zien en horen wat een huisarts allemaal doet en ook wat er allemaal in zijn dokterstas zit.

Apotheek

Thema gezondheid

We werken over het thema gezondheid. Eén van de moeders werkt in een apotheek en heeft van alles verteld over de apotheek, wat ze daar allemaal doen. En ze had van alles meegenomen.

Kinderafdeling2

Een andere moeder van een van onze leerlingen werkt op de kinderafdeling van een ziekenhuis. Zij heeft ons van alles laten zien en verteld over de baby-afdeling, wat daar allemaal gebeurt.

Koningsspelen 2017

Koningsspelen 2017

Het was een fantastische dag: Koningsspelen 2017. Mede dankzij de hulp van de ouders van de kinderen en de ouders van de OR, de sponsor van het ontbijt: Jumbo, de fruithap: Poiesz en het lekkere ijsje: Peters Smulwereld.

Na het Kinderen voor Kinderen lied: Okido met iedereen op het grote plein, hebben we gesmuld van het ontbijt samen.

In circuitvorm hebben de kinderen daarna allerlei spelletjes gedaan: een partijtje voetbal, gegeven door leerlingen van groep 8, verkleed-estafette, parachute spelletjes, dansen met leerlingen van groep 8, een hoepelrace en als toch wel het allerleukste: Het Springkussen.

 

Paashaas kleutergroepen

Bezoek van de paashaas

Donderdag 13 april kwamen de paashazen op bezoek. Ze kwamen ons voorlezen en trakteren!

Eieren zoeken

Eieren zoeken

De paashazen helpen met eieren zoeken!

Paaswerkboek

Paaswerkboek

Groep 2 is druk aan het werk met hun paaswerkboek.

Pasen

Nu lekker werken over de lente en Pasen.

Warming up

Sponsorloop

Maandag 3 april organiseerde Tweespan een sponsorloop voor nieuwe schoolshirts.

Voorafgaand aan de sponsorloop hebben we eerst samen de warming-up geoefend.

Op weg naar sponsorloop

Op weg naar de sporthal, in de kleedkamer en dan DE SPONSORLOOP. Best wel heel (in)spannend. Maar heel leuk. De warming-up, het lopen, het afstempelen.

Na afloop sponsorloop

Na de sponsorloop konden we lekker genieten van een fruitsalade en komkommer, tomaatjes en worteltjes.

En natuurlijk een lekker glas limonade na zoveel inspanning!

Voorlezen

Na de gezonde lunch konden we nog nagenieten met juf Marieke van de bieb, die het verhaal voorlas van een leeuw in de bibliotheek.

Kleutergroep

Afsluiting thema Beeld en Geluid

Als afsluiting van het thema Beeld en Geluid hebben de kinderen van groep 1 en 2 een voorstelling ingestudeerd over Kleine Bever en de Echo.

Kleine Bever gaat op weg naar de overkant van het meer waar volgens hem ook iemand woont die net zo alleen is als hij. Onderweg komt hij andere dieren tegen die met hem meelopen, want dan is hij niet meer zo alleen. Aangekomen aan de overkant hoort hij van Wijze Oude Bever dat het de Echo was die hij hoorde en dat de Echo altijd aan de overkant woont. Maar gelukkig zijn alle dieren die meegelopen waren nu de vriendjes van Kleine Bever.

Beverburcht

Beverburchten bouwen

Naar aanleiding van het boek 'Samen kunnen we alles', waarbij de burcht van bever instort, gaan de kinderen beverburchten bouwen.

Beverburcht 2

De oudste kinderen hebben eerst een bouwtekening gemaakt. Daarna moesten ze overleggen welke tekening ze gingen gebruiken voor het bouwen van de burcht.

Beverburcht 3

En dit is het eindresultaat!

Taxifiets

Een nieuwe taxifiets!

Dit is de nieuwe taxifiets die we met hulp van de ouders bij elkaar gespaard hebben met de Jumbo spaaractie!

Beeld en Geluid

Workshop film maken

Voor het thema Beeld en Geluid hadden we maandag 13 maart een workshop film maken van Sytse Jansma. De uitleg van wat er moest gebeuren was voor de hele groep. Daarna gingen de groepen uiteen. Twaalf plaatjes van een bal inkleuren, uitknippen en op volgorde op een strook papier met kijkraampjes plakken. Deze strook kwam op een wiel, het wiel werd rondgedraaid en de kinderen konden zo zien dat hun bal, net als een filmpje, ging stuiteren. De kinderen vonden het superleuk!

Kleuters Tweespan

Technische Duplo

Samenwerken: goed kijken en lezen en dan in elkaar zetten!

Speelgoed

Speelgoeddag

De laatste vrijdag voor de voorjaarsvakantie was het weer speelgoeddag. Samen met het eigen speelgoed spelen of met het speelgoed van elkaar. Maar ook spelen met het speelgoed van school.

Lezen

Lezen en puzzelen

Lezen in het boek met de stippen. Druk op de stip en kijk op de volgende bladzijde wat er gebeurt.

Samen puzzelen is ook heel leuk!

Letters zoeken

Letters zoeken

De kinderen van groep 2 zijn aan het zoeken naar de juiste letters. Welk plaatje begint met de letter ...? Daarbij helpen ze ook elkaar.

Juf Marieke

Juf Marieke promoot boeken lezen

Juf Marieke was in de klas om boeken lezen te promoten. De kinderen mochten kiezen welk boek ze voor ging lezen. Het werd een spannend boek over Koen Konijn de boekenboef.

Buiten spelen

Weer lekker buiten spelen!

Thema Beeld en Geluid

Thema Beeld en Geluid

Ook wij zijn al druk bezig met het thema Beeld en Geluid. Maskers verven en met stof bekleden en xylofoons maken!

Voorleesntbijt 2

Juf Wiepie leest voor

We hebben genoten van een heerlijk 'Voorleesontbijt'. Nadat alle kinderen zelf hun broodje hadden gesmeerd, konden we tijdens het opeten genieten van het verhaal van Dorus die nog honderd dagen moest wachten voor hij jarig was. Juf Wiepie heeft dit verhaal bij ons voorgelezen. Na het Voorleesontbijt hebben we samen met groep 3 een pyjama modeshow gelopen.

Voorleesontbijt2

Nationaal Voorleesontbijt

Naar aanleiding van het Nationaal Voorleesontbijt kwam Marieke Andela, consulente van de bibliotheek, voorlezen. Dit keer was het ook voor de ouders. Het verhaal ging over een walvis die aangespoeld was op het strand en gevonden werd door een jongetje. Dit boek van de Kleine Walvis is het prentenboek van het jaar. Marieke vertelde het heel beeldend met echte materialen en vertelplaten in het vertelkastje.

 

Sjonnie

De Sjonnie Sjowit Sjow

Wij waren de muziekband bij de Sjonnie Sjowit Sjow van vrijdag 13 januari.

Alle muziekinstrumenten zijn door de kinderen van groep 2 zelf gemaakt; één voor zichzelf en één voor alle kinderen van groep 1.

's Morgens kregen we eerst uitleg over wat we moesten doen, want Sjonnie Sjowit kwam niet. Dus moesten we met de hele school plan B doen. En dat was dus: alles, de hele show zelf maken, alle kinderen van de hele school, met behulp van de Frets. En dat waren Freerk, Patrick en Johannes.

We vonden het allemaal SUPER leuk. En toen we op gingen treden waren er ook nog een heleboel papa's en mama's die kwamen kijken hoe goed wij waren. En dit hebben we allemaal gedaan als start van het thema Beeld en Geluid waar we de komende tijd aan gaan werken.

2017

Alle kinderen van groep 1 en 2 wensen iedereen een hééééél gelukkig 2017!!!

Sinterklaas

Bezoek van Sint en zijn Pieten

5 December, eindelijk was het zover, het bezoek van Sint en zijn Pieten. Maar wat was dat? Sint kwam alleen aangelopen over de tramdijk. Bij school gekomen vroeg Sint of de Pieten er al waren. Want de Pieten zouden Sint ophalen maar er kwam niemand.

Dus dacht Sint, dan ga ik maar alvast lopend naar school. De Pieten zullen het wel vergeten zijn en die zijn nu vast al op school.

Bij school werd Sint verwelkomd door juf Mirjam, de directeur en natuurlijk alle kinderen en juffen. Maar de Pieten waren niet bij school.

Maar wat kwam daar aan? De bakkersauto van Bakkerij Breimer. De bakker had de Pieten betrapt in de bakkerij. Ze hadden overal aangezeten en overal van gesnoept. Sint was blij dat de Pieten er weer waren. Maar de bakker was boos. Pas nadat Sint had gezegd dat ze na het bezoek aan school op kwamen ruimen keek hij weer blij.

In de klas was het feest met Sint en zijn Pieten. Alle kinderen waren verkleed als Bakpietjes, met een pietenmuts op, een schort voor en een mooi gehaakt pietengezichtje op hun kleren, dat was gemaakt door een paar moeders. Super!

De kinderen hebben gezongen voor Sint, in kleine groepjes en allemaal met elkaar. En na het bezoek toen de kinderen buiten waren kwam tot hun grote verrassing één van de Pieten bij hun spelen. Tikkertje, verstoppertje. Groot feest.

Al met al een hele leuke dag.

Tweespan gym

Pietengym

De kinderen van groep 1 en 2 werden deze week verrast met een wel hele speciale gymles, namelijk Pietengym, gegeven door twee meesters.

De kinderen leerden balanceren op schuine daken, pakjes in de schoorsteen gooien, op platte daken om schoorstenen lopen, en daar niet tegenaan te komen omdat ze natuurlijk heet zijn, en hoge daken op en af klimmen.

Aan het eind kreeg iedereen een Pietendiploma, ondertekend door Sinterklaas, waarop stond: Gefeliciteerd met je Pietendiploma! Jij bent nu een echte Hulppiet!

Tweespan Cakejes bakken

Wellespiet helpen

Vorige week woensdag lag er op de kijktafel een recept voor een taart of cupcakejes van Wellespiet met een briefje erbij waarop stond: HELP!!!!!!!!!! Erbij zaten speciale sinterklaascupcakevormpjes en een vel papier met allemaal duimen erop.

Bij Wellespiet mislukt de taart steeds, dus heeft hij de hulp van ons ingeroepen om te kijken of het recept dat hij gekregen heeft van zijn oma wel goed is.

Wij hebben twee moeders gevraagd om ons te helpen. Omdat er speciale sinterklaascupcakevormpjes bij zaten wilden de kinderen graag cupcakejes bakken. De moeders wilden graag helpen, dus hebben we vrijdag cupcakejes gemaakt. Eerst hebben we het recept eens goed gelezen en gekeken of we alles hadden wat er nodig was. Daarna hebben we de kinderen verdeeld in drie groepen.

De kinderen mochten helpen met afwegen, afmeten, mixen en het beslag in de speciale sinterklaascupcakevormpjes te doen. De vormpjes werden in de oven gezet en al snel rook het heerlijk in school. MMMMMMMM!

's Middags toen de cupcakejes afgekoeld waren heeft iedereen een cupcakeje geproefd. Daarna mochten de kinderen een duim kleuren: groen voor lekker en rood voor vies.

Op één na hebben alle kinderen de duim groen gekleurd en hebben we een brief aan Wellespiet geschreven waarin stond dat het recept van oma klopte, maar dat Wellespiet wel alles goed moet afwegen en afmeten. Het recept, de duimpjes en de brief hebben we in een grote envelop gedaan en op de kijktafel gezet.

Maandagmorgen was de envelop weg, dus we hopen dat het Wellespiet nu wel lukt om een goede en lekkere taart te bakken voor Sinterklaas.

Tweespan Waterbak

Op bezoek bij waterzuivering Lemmer

Op vrijdag 18 november hebben we een bezoek gebracht aan de waterzuivering in Lemmer, waar we werden ontvangen door de klaarmeester.

Eerst hebben we een filmpje bekeken over hoe alles in zijn werk gaat. Binnen zagen we de drie flessen staan die we ook al bij Moffel en Piertje van Koekeloere hadden gezien: één met vies water, één met water waar iets aan toegevoegd is om het schoner te maken en één met schoner water dat weer de sloot in kan.

Daarna mochten we buiten bij de grote baden kijken. De eerste waar de meeste vieze rommel door een rooster eruit werd gehaald mochten we niet zien. Maar de andere twee wel.

Bij het langwerpige bad stonden twee hokjes waarin twee hele grote mixers ervoor zorgden dat het water steeds in beweging bleef. Het stroomde daar heel hard. In het andere bad konden we zien dat het schone water steeds over het randje stroomde en de viezigheid naar de bodem zakte.

Voor we weggingen kregen alle kinderen nog een zandloper met de duur van vijf minuten. Die konden ze ophangen in de douche zodat ze precies vijf minuten konden douchen. Vijf minuten is lang genoeg om schoon te worden vertelde de klaarmeester. En zei één van de kinderen: dan verspil je ook geen water. Ook kregen de kinderen een sleutelhanger die bleef drijven.

Als bedankje hadden alle kinderen een kleurplaat voor de klaarmeester gemaakt.

Op school hebben we natuurlijk even getest of de zandloper wel echt vijf minuten duurde en of de sleutelhanger wel bleef drijven.

Groep 1 en 2 herfst

De afgelopen weken zijn de kleuters druk bezig geweest met: hoe komt het water in huis, hoe wordt het schoon, waar gaat het vieze water van het bad naartoe, waar gaat de poep en plas van de wc heen, hoe werkt de waterleiding en het riool.

Tekenen hierover, verven, net als Floddertje in bad zitten en dan heel veel schuim in bad maken.

En samen een waterleiding aanleggen met allerlei lange en korte buizen en verbindingsstukken.

Gekeken met Moffel en Piertje van Koekeloere en Huisje Boompje Beestje hoe de waterzuivering werkt.

Vrijdag 18 november gaan we een bezoek brengen aan de waterzuivering hier in Lemmer. En kunnen we echt kijken (en ruiken) hoe het werkt.

We werken ook over de herfst en wanneer het regent dan ben je een paraplu nodig.

En we genieten weer van het schoolfruit.

SAM 1097

Kinderboekenweek

Na de start van de Kinderboekenweek, waarbij de kinderen als opa en oma verkleed naar school mochten komen en de juffen als kinderen, hebben we eerst eens gekeken naar wat echte oude spulletjes uit grootmoeders tijd; een oude schootkoffiemolen, even malen met koffiebonen, een petroleumstelletje om eten op te koken, oud speelgoed en oude boekjes zoals Ot en Sien.

Dit is toch wel van heeeeeel lang gelden, want de opa's, oma's, pakes en beppes van nu hebben dat al helemaal niet meer.

Wat er nog wel gemaakt wordt is eigengemaakte appelmoes. Dat hebben we gemaakt, samen met de kinderen. Dit waren we nodig: messen om te schillen en de appels in stukjes te snijden, een grote pan, suiker, kaneel en WATER om te koken. Het rook heerlijk in school. Als het afgekoeld is gaan we proeven.

Er zijn ook al enkele oma's, opa's en beppes geweest die hebben voorgelezen. En er komen er nog meer.

Woensdagmorgen gaan we naar de bibliotheek voor een voorlees- en speluurtje, n.a.v. een boek over een opa.

Wat we verder nog allemaal gaan doen dat kunt u donderdagavond bekijken tijdens de kijkavond.

SAM 0982

De eerste weken zijn omgevlogen. We zijn druk geweest om elkaar (weer) te leren kennen!

De komende maanden werken we met de hele school aan het thema water, maar ook aan de Kinderboekenweek met als thema: Voor altijd jong - opa en oma.

Wij verweven het thema water met het thema van de Kinderboekenweek. Teken je opa, oma, pake of beppe. En wat doen zij met water. Waar hebben we allemaal water voor nodig?

De start van het thema water viel samen met het prachtige mooie weer dus hebben we met de hele school waterspelletjes gedaan.

Ook hebben de kinderen van groep 2 met een emmertje water uit de sloot gehaald. En hebben ze met behulp van een zoekkaart gekeken wat ze allemaal gevangen hadden. Verschillende soorten slakken, een rugzwemmer of bootsmannetje, watervlooien. Dit mocht groep 2 de volgende dag weer vertellen aan de kinderen van groep 1.

 

We werken met een heterogene kleutergroep. Dit wil zeggen dat de jongste en oudste kleuters bij elkaar in één klas zitten. In de klas wordt een breder aanbod van lesstof gegeven dan in een homogene groep, wat het voordeel heeft dat een kind datgene oppakt wat bij zijn leeftijd/ontwikkeling past. De kinderen zijn een keer jongste, middelste en oudste en dat verhoogt het gevoel van eigenwaarde.  Aan het begin van het jaar starten we vaak met een kleinere groep kinderen. In de loop van het jaar stromen er nieuwe leerlingen in die 4 jaar geworden zijn.  

We werken met 'Onderbouwd', een moderne methode waarmee kinderen spelenderwijs leren.
De ontwikkeling van de kinderen wordt gevolgd met een leerlingenvolgsysteem wat bij de methode hoort. Zo kan de leerkracht goed inspelen op wat uw kind nodig heeft. 

Een dag begint gezamenlijk in de kring. De juf geeft instructie waarna de kinderen in een werkhoek met die instructie aan het werk gaan. Dit kan een knutselwerk of puzzel zijn, maar ook in een bouw- of poppenhoek zijn de kinderen aan het leren. 's Ochtends eten de kinderen fruit en krijgen ze wat drinken. We stimuleren gezond eten. Tussen de middag eten de kinderen met de juf. Buitenspelen is voor de kinderen ook een leermoment. Aan het einde van de dag bespreekt de juf met de kinderen de dag na: wat hebben we vandaag allemaal geleerd? De kinderen worden op deze manier betrokken bij hun eigen leerproces.